Strach

16 List

Fundamentem naszej cywilizacji jest strach. Cały system finansowy, kredyty, ubezpieczenia oparte są na strachu.  Męczę się w najgorszej robocie i modlę się, żeby mnie nie wyrzucili bo nam raty za to, opłaty takie itd. Z drugiej strony nadmierna konsumpcja generuje moje zadłużenie, mój strach. Z każdej strony słyszę, że muszę mieć to, że nie będę szczęśliwy bez tamtego itd. A przecież chcę być szczęśliwy. I bezpieczny. Muszę mieć ubezpieczenie, zabezpieczenia itd. I rzeczywiście muszę, bo tak jest zbudowany świat.

Raz na jakiś czas gdzieś na horyzoncie pojawia się ktoś, kto mi mówi, że wartości jakieś są ważne, albo taka czy inna religia, że mam nie jeść mięsa, że mam medytować, modlić się i nie „konsumować”. Ale szybko znika. Poza tym nie mówi JAK się modlić, jak medytować.

Kto, gdzie można się nauczyć na przykład modlić się? Mnie nikt nie uczył, nigdy. A przecież modlitwa jest potężna. O medytacji nie wspomnę nawet, choć przecież istnieje medytacja chrześcijańska. Dlaczego jest właściwie nieobecna w kościele?

Pamiętam jak kiedyś zastanawiałem się nad złem, nad szatanem i bezbronnością człowieka. Skoro największym zagrożeniem dla chrześcijanina jest diabeł to dlaczego kościół nie naucza o diable? Przecież jeśli trwa wojna to trzeba o wrogu wiedzieć jak najwięcej, żeby móc się bronić, wystrzegać, walczyć jakoś. Tymczasem nigdy, niczego i nikt mnie na ten temat nie uczył. Dlaczego?

Szukałem też literatury – ciężko jest znaleźć coś z, by tak rzec, autoryzacją kościoła. Bo co mnie obchodzą chore rojenia jakiegoś domorosłego „diabologa”. Potrzebuję wiedzy fachowej, rzetelnej. Prawie nic nie ma, dlaczego?

O aniołach zresztą też trudno coś znaleźć, także się o nich nie naucza. Poza świadomością (na poły mityczną) obecności Anioła Stróża właściwie nic nie wiadomo. Był jeszcze Archanioł Gabriel, ale dawno i „nie na pewno”. Dlaczego?

Po to, żebym się bardziej bał? Żebym wydajniej karmił egregory? Żebym był „potulnym stadem”?

 

„Będzie się bał
Będzie kamienny kałem srał
Bo strach ma moc wiązania skał”
J.Kofta

Skomentuj

